Billie babbelt
- Over ons vak
- Over ons vak
- Over ons vak
- Over ons vak
- Over ons vak
- Over onze familie
- Over ons vak
- Over ons vak

Zeven tips om emotie te omarmen in omgevingscommunicatie
Machteld Weyts
Veranderingen in de leefomgeving laten niemand onberoerd. Denk aan de herinrichting van een steenweg, een nieuwe spoortunnel, aanpassingen in de circulatie of de bouw van een nieuw woonproject. Sommigen ondervinden stofhinder, anderen moeten een nieuwe route zoeken naar hun werk. Weer anderen kijken reikhalzend uit naar die groene fietsstraat, terwijl sommigen zuchten dat ze fietsers daar niet mogen inhalen. Zoveel weggebruikers, zoveel emoties … Net het aanvaarden van al die emoties is een goed startpunt voor succesvolle omgevingscommunicatie. Want communicatie-effect bereik je voor tachtig procent via emotie. Denk aan verhalen, getuigenissen, inspirerende voorbeelden, sfeer, inspelen op waarden en normen. Slechts een vijfde van beleidscommunicatie komt binnen via argumenten en feiten. De manier waarop je iets zegt en hoe je het aanpakt, doet er in de hoofden van je publiek meer toe dan wàt je zegt.

Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen?
Loes Vermandele
Als lokaal bestuur wil je bijvoorbeeld je centrum helemaal inrichten. Dan wil je zoveel mogelijk inwoners betrekken. Je gaat niet in dialoog met enkel de mensen die luid roepen. Om goeie participatie op poten te zetten, moet je rekening houden met al je doelgroepen. En die zijn vaak heel divers. Mensen van verschillende leeftijden, andere afkomsten, uiteenlopende interesses of ideologische overtuigingen. En dus ook mensen met andere communicatienoden. Je grootmoeder luistert misschien elke dag naar Radio2 en is niet meer goed te been. Terwijl jij de vrt.nws-app doorscrollt tijdens je dagelijkse pendeltrip, waarna je druk in de weer bent met avondeten maken en de kinderen in bed stoppen. Je buurman is misschien enkel geïnteresseerd in wat hij op Facebook ziet passeren, en wandelt dagelijks met zijn hond door het park. Tegelijkertijd zijn voor je nichtje TikTok en Instagram de belangrijkste communicatiekanalen, en ‘s avonds hangt ze in de zetel voor een tienerserie.

3 do’s en 3 don't's voor beleidscommunicatie rond gedragsverandering
Amber Priem
Door onze focus op betekenisvolle projecten krijgen we soms de opdracht om communicatiecampagnes te creëren die mensen moeten aanzetten tot een specifiek gedrag. Dikwijls maken we die campagnes in opdracht van overheden, steden en gemeenten en middenveldspelers die naast een creatieve insteek vooral op zoek zijn naar een partner die samen met hen hun doelgroep aanzet tot een verandering. Zo maakten we campagnes voor de Vlaamse overheid om jongeren aan te zetten tot een bewuste studiekeuze voor duaal leren. En hielpen we Intercommunale Durme-Moervaart bij het verkleinen van de afvalberg van de inwoners uit de regio. Dankzij onze concrete ervaringen en resultaten weten we dus het één en ander over gedragsverandering, oftewel nudging. Daarom geven we graag 3 do’s én 3 don'ts mee.

Waarom Billie Bonkers de PIEV-award 2023 verdient
PIEV staat voor passioneel, integer, empathisch, verrassend. Deze achievement excellence PIEV-award reiken we uit aan onszelf. Ja, echt.

Hypnose, manipulatie of groepsdruk? Hoe beïnvloedt Billie jouw onbewust gedrag?
Soumaya Zaougui
Gewoonten. Na elke maaltijd een sigaret. Of altijd met de auto naar het station. Toch maar een avond tv-kijken, zelfs al heb je vandaag nog geen poot uitgestoken. Terwijl we eigenlijk met zijn allen willen stoppen met roken, meer bewegen, afval beter sorteren, minder autorijden. Gedrag veranderen vraagt om nieuwe reflexen en gewoonten. Nudging is iemand een zacht maar kordaat zetje geven in de richting van gewenst gedrag. Onbewust gedrag bewust invloeden dus. Die boeiende combinatie van gedragspsychologie en communicatie passen we bij Billie regelmatig én met succes toe.

De nieuw samengestelde familie van Billie Bonkers en DIFT
Marleen Van Der Plas
Sommige dingen moet je gewoon met twee doen. IJzersterke campagnes maken, slimme communicatiestrategieën bedenken, merken versterken, participatietrajecten tot een hoger niveau tillen … Billie doet het voortaan samen met de creatieve bende van DIFT, een heel sympathiek en Gents bureau dat 9 jaar geleden opgericht werd door Bert Pieters en Yves Drieghe. En omdat die laatste twee op avontuur vertrekken naar een eiland hier niet zo heel dichtbij, zochten ze een geschikte overnemer. Eén overduidelijke swipe right later keken ze in de ogen van Billie Bonkers en vlogen de hartjes in het rond.

Beleid en communicatie: sterker als ze samen in de startblokken staan
Machteld Weyts
Overheden, maar ook projectontwikkelaars, hebben steeds meer oog voor communicatie en stakeholdermanagement van bij het prille begin van een project. Gelukkig maar, want pas aan communicatie denken als de inhoud al vorm heeft gekregen, loopt meestal slecht af.

Een cadeautje voor onszelf: een nieuwe huisstijl
Bennie De Meulemeester
Dat een huisstijl je een smoel en attitude geeft, moeten we niet meer vertellen. ‘Professionele bende, daar zijn we in goede handen’ of eerder ‘Het ziet er daar verdorie plezant uit’, het zijn reacties die je graag krijgt. In onze portfolio en op de pagina merkpositionering en merkidentiteit zie je hoe we het voor onze klanten doen. En in dit bericht lees je hoe we het voor onszelf hebben gedaan.
Billie voedert je inbox met betekenisvol nieuws en oprecht interessante tips