Het belang van een goede moderator voor een succesvolle infoavond
Op een infoavond is er meestal een panel aan beleidsmensen en experten die over het project kunnen vertellen. In de zaal zit een ruim publiek. De meeste mensen hebben vragen, bedenkingen, bezorgdheden over het project en willen antwoorden van de experten. Dat is voor het panel vaak een bron van bekommernis. Ze hebben schrik om voor een kritische massa te staan die het oneens is met wat ze komen vertellen, dat ze aan een spervuur van vragen blootgesteld worden en dat er chaos ontstaat. Daarom is moderatie erg belangrijk.
Als neutrale moderator sta je tussen het panel van experten en het publiek. Je slaat de brug tussen die twee groepen. Je regisseert hoe de avond verloopt en je stelt iedereen op zijn gemak.
Rust en sereniteit zijn heel belangrijk tijdens zo’n avond. De experten en het publiek komen vaak onrustig toe. Het is dan in ieders belang om de zaal tot rust te brengen. Leg duidelijk uit hoe de avond gaat verlopen, wie er vooraan zit en wat die zal toelichten, wanneer er ruimte is voor vragen. Want voorspelbaarheid zorgt voor rust. Vertel dat de presentaties worden gedeeld en dat mensen dus niets moeten noteren. Benadruk het belang van luisteren naar elkaar. Leg een aantal spelregels vast. Discussie mag, met respect voor elkaar. Al die zaken nemen de onrust in de zaal weg.
Eerst laat je de experten aan het woord. Daarna is er ruimte voor vragen uit het publiek. Bundel de vragen per thema. Voor je een onderdeel afsluit, check je even of er over dat thema nog vragen zijn. Die bundeling zorgt opnieuw voor structuur en rust. Ook bij de experten. Want door thematisch te werken, is het duidelijker wie deze vragen het best beantwoordt.
Heb oog voor de non-verbale reacties van het publiek en meet de temperatuur in de zaal. Antwoordt de expert naast de kwestie en zorgt dat niet voor helderheid bij de vragensteller? Stel dan de vraag opnieuw. Als je aanvoelt dat het publiek niet helemaal mee is, vraag je naar meer verduidelijking.
Soms zitten er mensen in het publiek die de hele infoavond naar zich toe willen trekken. Dat stuur je als moderator het beste bij. Je geeft duidelijk aan dat je straks naar hen terugkomt, maar dat je eerst andere mensen ook de kans wil geven om hun vraag te stellen.
Niet iedereen popelt om zijn vraag luidop te stellen. Por die mensen gerust wat aan. In onze ervaring zijn het vaak de vrouwen in de zaal die een beetje aanmoediging kunnen gebruiken om hun vraag uit te spreken. Bemoedig hen met een vriendelijke kwinkslag.
Wij hebben de gouden regel dat we onze microfoon niet afgeven. Als baas van de micro hou je de regie in handen en zorg je ervoor dat mensen echt naar elkaar luisteren.
Drie onmisbare tips voor wie zelf de moderatorpet opzet:
- Stap duidelijk in de rol van moderator. Spreek dat ook uit tegen het publiek en het panel.
- Regisseer de infoavond met vaste hand en maak de spelregels duidelijk.
- Vertel wat de volgende stappen zijn en hoe de input van deze avond verder wordt verwerkt.
Billie Bonkers heeft veel ervaring met moderatie. Om jouw infoavond te ontzorgen komen we graag langs. Moet je vaker modereren en wil je jouw team opleiden tot goede moderatoren? Billie geeft ook opleidingen en trainingen over moderatie. In zo’n training laten we jullie ook oefenen in een veilige setting.
Gerelateerd
-
- Over ons vak
De Jobbonuscampagne door de ogen van twee twintigers op ontdekking bij Billie Bonkers. Wat maakte de campagne speciaal? Waarom was de actie zo effectief? En hoe zijn de uitdagingen aangepakt?
-
- Over ons vak
Veranderingen in de leefomgeving laten niemand onberoerd. Denk aan de herinrichting van een steenweg, een nieuwe spoortunnel, aanpassingen in de circulatie of de bouw van een nieuw woonproject. Sommigen ondervinden stofhinder, anderen moeten een nieuwe route zoeken naar hun werk. Weer anderen kijken reikhalzend uit naar die groene fietsstraat, terwijl sommigen zuchten dat ze fietsers daar niet mogen inhalen. Zoveel weggebruikers, zoveel emoties … Net het aanvaarden van al die emoties is een goed startpunt voor succesvolle omgevingscommunicatie.
-
- Over ons vak
Als lokaal bestuur wil je bijvoorbeeld je centrum helemaal inrichten. Dan wil je zoveel mogelijk inwoners betrekken. Je gaat niet in dialoog met enkel de mensen die luid roepen. Om goeie participatie op poten te zetten, moet je rekening houden met al je doelgroepen. En die zijn vaak heel divers. Mensen van verschillende leeftijden, andere afkomsten, uiteenlopende interesses of ideologische overtuigingen. En dus ook mensen met andere communicatienoden.
-
- Over ons vak
Door onze focus op betekenisvolle projecten krijgen we soms de opdracht om communicatiecampagnes te creëren die mensen moeten aanzetten tot een specifiek gedrag. Dikwijls maken we die campagnes in opdracht van overheden, steden en gemeenten en middenveldspelers die naast een creatieve insteek vooral op zoek zijn naar een partner die samen met hen hun doelgroep aanzet tot een verandering.
-
- Over ons vak
PIEV staat voor passioneel, integer, empathisch, verrassend. Deze achievement excellence PIEV-award reiken we uit aan onszelf. Ja, echt.
-
- Over ons vak
Gewoonten. Na elke maaltijd een sigaret. Of altijd met de auto naar het station. Toch maar een avond tv-kijken, zelfs al heb je vandaag nog geen poot uitgestoken. Terwijl we eigenlijk met zijn allen willen stoppen met roken, meer bewegen, afval beter sorteren, minder autorijden. Gedrag veranderen vraagt om nieuwe reflexen en gewoonten. Nudging is iemand een zacht maar kordaat zetje geven in de richting van gewenst gedrag. Onbewust gedrag bewust invloeden dus. Die boeiende combinatie van gedragspsychologie en communicatie passen we bij Billie regelmatig én met succes toe.
-
- Over ons vak
Overheden, maar ook projectontwikkelaars, hebben steeds meer oog voor communicatie en stakeholdermanagement van bij het prille begin van een project. Gelukkig maar, want pas aan communicatie denken als de inhoud al vorm heeft gekregen, loopt meestal slecht af.
-
- Over ons vak
Dat een huisstijl je een smoel en attitude geeft, moeten we niet meer vertellen. ‘Professionele bende, daar zijn we in goede handen’ of eerder ‘Het ziet er daar verdorie plezant uit’, het zijn reacties die je graag krijgt. In onze portfolio en op de pagina merkpositionering en merkidentiteit zie je hoe we het voor onze klanten doen. En in dit bericht lees je hoe we het voor onszelf hebben gedaan.
- Meer gebabbel