Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen?

Als lokaal bestuur wil je bijvoorbeeld je centrum helemaal inrichten. Dan wil je zoveel mogelijk inwoners betrekken. Je gaat niet in dialoog met enkel de mensen die luid roepen. Om goeie participatie op poten te zetten, moet je rekening houden met al je doelgroepen. En die zijn vaak heel divers. Mensen van verschillende leeftijden, andere afkomsten, uiteenlopende interesses of ideologische overtuigingen. En dus ook mensen met andere communicatienoden.

Je grootmoeder luistert misschien elke dag naar Radio2 en is niet meer goed te been. Terwijl jij de vrt.nws-app doorscrollt tijdens je dagelijkse pendeltrip, waarna je druk in de weer bent met avondeten maken en de kinderen in bed stoppen. Je buurman is misschien enkel geïnteresseerd in wat hij op Facebook ziet passeren, en wandelt dagelijks met zijn hond door het park. Tegelijkertijd zijn voor je nichtje TikTok en Instagram de belangrijkste communicatiekanalen, en ‘s avonds hangt ze in de zetel voor een tienerserie.

Met één infomarkt in de sporthal, aangekondigd in het gemeentemagazine, kom je er dus niet. Je ondervond het misschien zelf al, maar op zo’n infomarkt bereik je meestal the usual suspects. Een eerder blank publiek van middelbare of gepensioneerde leeftijd dat al interesse had in je project. Daarmee weet je nog niet wat de rest van je inwoners denkt van de plannen.

Mik dus op een veel breder publiek

Om veel meer mensen te bereiken, organiseer je de participatie zo dicht mogelijk bij het privéleven van je doelgroep. Dat houdt in dat je moet verschijnen waar zij zijn. Dat kan live of digitaal zijn. Bovendien is het belangrijk om te diversifiëren. Je verlaagt de drempel om mee te doen voor hen als je acties opzet die in hun verschillende leefwerelden plaatsvinden. Denk maar aan een bakfietsronde door de buurt, met info en straatinterviews. Of een begeleide wandelroute langs de wegenwerken. Of een interactieve chatsessie op sociale media. Maar ook inhaken op bestaande initiatieven verlaagt de drempel om te participeren. Ga eens langs op een buurtfeest of lokale markt. Organiseer iets samen met een ander project uit de buurt dat al op heel wat interesse kan rekenen. Of spreek af met lokale verenigingen om tijdens hun initiatief een plek in het programma te veroveren. Zo bereik je ook mensen die van je project nog niets afweten of die niet altijd luid met hun mening naar buiten komen. Stem bovendien je inhoud en de manier waarop je die brengt af op je doelgroep.

Bakfiets toer op Linkeroever over de herinrichting van de Scheldeboorden op Linkeroever in Antwerpen

Bovenstaande ideeën vragen misschien meer inspanning dan een eenmalig event, maar je vergroot wel de betrokkenheid én het draagvlak voor je project. En dat is uiteindelijk waar goede participatie om draait.

Wandeling op de sportterreinen van het oude Puyenbekestadion voor buurtbewoners
Wijkwandeling met inwoners over de inrichting van de publieke ruimte voor de Slachthuissite in Antwerpen

Kan je wel wat hulp of meer inspiratie gebruiken? Billie Bonkers heeft jaren expertise in echte participatie.

Contacteer ons!

Gerelateerd