Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen?
Je grootmoeder luistert misschien elke dag naar Radio2 en is niet meer goed te been. Terwijl jij de vrt.nws-app doorscrollt tijdens je dagelijkse pendeltrip, waarna je druk in de weer bent met avondeten maken en de kinderen in bed stoppen. Je buurman is misschien enkel geïnteresseerd in wat hij op Facebook ziet passeren, en wandelt dagelijks met zijn hond door het park. Tegelijkertijd zijn voor je nichtje TikTok en Instagram de belangrijkste communicatiekanalen, en ‘s avonds hangt ze in de zetel voor een tienerserie.
Met één infomarkt in de sporthal, aangekondigd in het gemeentemagazine, kom je er dus niet. Je ondervond het misschien zelf al, maar op zo’n infomarkt bereik je meestal the usual suspects. Een eerder blank publiek van middelbare of gepensioneerde leeftijd dat al interesse had in je project. Daarmee weet je nog niet wat de rest van je inwoners denkt van de plannen.
Mik dus op een veel breder publiek
Om veel meer mensen te bereiken, organiseer je de participatie zo dicht mogelijk bij het privéleven van je doelgroep. Dat houdt in dat je moet verschijnen waar zij zijn. Dat kan live of digitaal zijn. Bovendien is het belangrijk om te diversifiëren. Je verlaagt de drempel om mee te doen voor hen als je acties opzet die in hun verschillende leefwerelden plaatsvinden. Denk maar aan een bakfietsronde door de buurt, met info en straatinterviews. Of een begeleide wandelroute langs de wegenwerken. Of een interactieve chatsessie op sociale media. Maar ook inhaken op bestaande initiatieven verlaagt de drempel om te participeren. Ga eens langs op een buurtfeest of lokale markt. Organiseer iets samen met een ander project uit de buurt dat al op heel wat interesse kan rekenen. Of spreek af met lokale verenigingen om tijdens hun initiatief een plek in het programma te veroveren. Zo bereik je ook mensen die van je project nog niets afweten of die niet altijd luid met hun mening naar buiten komen. Stem bovendien je inhoud en de manier waarop je die brengt af op je doelgroep.
Bovenstaande ideeën vragen misschien meer inspanning dan een eenmalig event, maar je vergroot wel de betrokkenheid én het draagvlak voor je project. En dat is uiteindelijk waar goede participatie om draait.
Kan je wel wat hulp of meer inspiratie gebruiken? Billie Bonkers heeft jaren expertise in echte participatie.
Gerelateerd
-
- Over ons vak
De Jobbonuscampagne door de ogen van twee twintigers op ontdekking bij Billie Bonkers. Wat maakte de campagne speciaal? Waarom was de actie zo effectief? En hoe zijn de uitdagingen aangepakt?
-
- Over ons vak
Wanneer een gemeente een infoavond organiseert over een groot mobiliteitsproject of nieuwe bouwplannen, breekt bij de communicatiedienst al eens koud zweet uit. Want communicatieambtenaren zetten op zo’n avond twee petten op. In dienst van de gemeente, maar tegelijk in de rol van neutrale moderator. Dat is lastig te combineren. Een externe moderator inschakelen is vaak een goed idee.
-
- Over ons vak
Veranderingen in de leefomgeving laten niemand onberoerd. Denk aan de herinrichting van een steenweg, een nieuwe spoortunnel, aanpassingen in de circulatie of de bouw van een nieuw woonproject. Sommigen ondervinden stofhinder, anderen moeten een nieuwe route zoeken naar hun werk. Weer anderen kijken reikhalzend uit naar die groene fietsstraat, terwijl sommigen zuchten dat ze fietsers daar niet mogen inhalen. Zoveel weggebruikers, zoveel emoties … Net het aanvaarden van al die emoties is een goed startpunt voor succesvolle omgevingscommunicatie.
-
- Over ons vak
Door onze focus op betekenisvolle projecten krijgen we soms de opdracht om communicatiecampagnes te creëren die mensen moeten aanzetten tot een specifiek gedrag. Dikwijls maken we die campagnes in opdracht van overheden, steden en gemeenten en middenveldspelers die naast een creatieve insteek vooral op zoek zijn naar een partner die samen met hen hun doelgroep aanzet tot een verandering.
-
- Over ons vak
PIEV staat voor passioneel, integer, empathisch, verrassend. Deze achievement excellence PIEV-award reiken we uit aan onszelf. Ja, echt.
-
- Over ons vak
Gewoonten. Na elke maaltijd een sigaret. Of altijd met de auto naar het station. Toch maar een avond tv-kijken, zelfs al heb je vandaag nog geen poot uitgestoken. Terwijl we eigenlijk met zijn allen willen stoppen met roken, meer bewegen, afval beter sorteren, minder autorijden. Gedrag veranderen vraagt om nieuwe reflexen en gewoonten. Nudging is iemand een zacht maar kordaat zetje geven in de richting van gewenst gedrag. Onbewust gedrag bewust invloeden dus. Die boeiende combinatie van gedragspsychologie en communicatie passen we bij Billie regelmatig én met succes toe.
-
- Over ons vak
Overheden, maar ook projectontwikkelaars, hebben steeds meer oog voor communicatie en stakeholdermanagement van bij het prille begin van een project. Gelukkig maar, want pas aan communicatie denken als de inhoud al vorm heeft gekregen, loopt meestal slecht af.
-
- Over ons vak
Dat een huisstijl je een smoel en attitude geeft, moeten we niet meer vertellen. ‘Professionele bende, daar zijn we in goede handen’ of eerder ‘Het ziet er daar verdorie plezant uit’, het zijn reacties die je graag krijgt. In onze portfolio en op de pagina merkpositionering en merkidentiteit zie je hoe we het voor onze klanten doen. En in dit bericht lees je hoe we het voor onszelf hebben gedaan.
- Meer gebabbel