3 do’s en 3 don'ts voor beleidscommunicatie rond gedragsverandering
Zo maakten we campagnes voor de Vlaamse overheid om jongeren aan te zetten tot een bewuste studiekeuze voor duaal leren. En hielpen we Intercommunale Durme-Moervaart bij het verkleinen van de afvalberg van de inwoners uit de regio.
Dankzij onze concrete ervaringen en resultaten weten we dus het één en ander over gedragsverandering, oftewel nudging. Daarom geven we graag 3 do’s én 3 don'ts mee.
Do 1: Gericht communiceren
Wil je iemands gedrag veranderen, dan heeft het geen zin om aan massacommunicatie te doen. Wil je jongeren bereiken, dan heeft een affiche op straat veel minder effect dan een belevingsspel op school. Massacommunicatie, dat is als 5 stukken fruit naar iemand werpen en hopen dat hij er één van opvangt. En als hij die al vangt, hopen dat het net dát stuk fruit is dat hij lust. Zo werkt het niet: we moeten nagaan hoe onze doelgroep het liefst bereikt wordt, en welke communicatiemiddelen ze vanzelf al consumeert.
Do 2: Meer dan informeren alleen
Naast informeren is het ook zeer belangrijk om in te zetten op de motivatie, ondersteuning en beleving van het gewenste gedrag. Mensen alleen maar duidelijk maken dat ze de mogelijkheid hebben om het gedrag te stellen, is zelden voldoende. We denken nu eenmaal voor 80% emotioneel, en niet rationeel. Die emoties worden onder andere beïnvloed door onze motivatie en eerdere ervaringen. Daarom is het slim om bijvoorbeeld door gamification het gewenste gedrag te stimuleren en mensen te laten proeven van het wensgedrag. Maar ook ondersteuningsmaatregelen zoals een aangepast beleid of meer “hulp buttons” zorgen ervoor dat we het wensgedrag sneller stellen. Die hulp buttons kunnen allerlei invullingen hebben, van een duidelijke handleiding tot het voorzien van begeleiders die vragen kunnen beantwoorden.
Do 3: Ken je doelgroep
Bij Billie Bonkers starten we altijd vanuit een onderzoek naar het publiek dat we willen bereiken. Dat kan door met hen in gesprek te gaan, door academisch onderzoek te voeren of door verschillende on- en offline bronnen te raadplegen.
Don’t 1: Sludge veroorzaken
Naast nudgen, kan je ook “sludgen”. Een sludge is een onnodig moeilijke keuze-architectuur die het je lastig maakt om een positief gedrag te stellen Denk maar aan de rompslomp die soms nodig is om een subsidie aan te vragen. Soms veroorzaken we als communicatie-experten sludge door niet helder te communiceren of op de verkeerde manier te ondersteunen. We moeten dus altijd kritisch blijven bij het uitwerken van ons communicatieplan.
Don’t 2: Onrealistisch budget voorzien
Gedragsverandering is een duurzaam langetermijntraject. Met een laag budget bereik je zelden gedragsverandering. Om echt duurzame gedragsverandering te bekomen, moet je op diverse (communicatie-)middelen, belevings- en ondersteuningsmaatregelen inzetten. En dat kost tijd en geld.
Don’t 3: Snelle oplossing i.p.v. trage opbouw
Gedragsverandering gaat niet vanzelf. Het is belangrijk om de ingrepen niet na één campagneperiode te laten eindigen, want dan zal ook het effect van de campagne verdwijnen. Het veranderen van iemands gedrag vraagt veel herhaling, gespreid over een lange periode. Onmiddellijke effecten zijn soms mogelijk, maar blijven vaker uit. Als we ze wel zien, gebeurt het vaak dat ze verdwijnen na het beëindigen van de campagneperiode.
Meer weten over gedragsverandering via publieke campagnes? Op zoek naar een partner om aan nudging te doen? Contacteer ons via de knop hieronder voor een vrijblijvend gesprek.
Gerelateerd
-
- Over ons vak
De Jobbonuscampagne door de ogen van twee twintigers op ontdekking bij Billie Bonkers. Wat maakte de campagne speciaal? Waarom was de actie zo effectief? En hoe zijn de uitdagingen aangepakt?
-
- Over ons vak
Wanneer een gemeente een infoavond organiseert over een groot mobiliteitsproject of nieuwe bouwplannen, breekt bij de communicatiedienst al eens koud zweet uit. Want communicatieambtenaren zetten op zo’n avond twee petten op. In dienst van de gemeente, maar tegelijk in de rol van neutrale moderator. Dat is lastig te combineren. Een externe moderator inschakelen is vaak een goed idee.
-
- Over ons vak
Veranderingen in de leefomgeving laten niemand onberoerd. Denk aan de herinrichting van een steenweg, een nieuwe spoortunnel, aanpassingen in de circulatie of de bouw van een nieuw woonproject. Sommigen ondervinden stofhinder, anderen moeten een nieuwe route zoeken naar hun werk. Weer anderen kijken reikhalzend uit naar die groene fietsstraat, terwijl sommigen zuchten dat ze fietsers daar niet mogen inhalen. Zoveel weggebruikers, zoveel emoties … Net het aanvaarden van al die emoties is een goed startpunt voor succesvolle omgevingscommunicatie.
-
- Over ons vak
Als lokaal bestuur wil je bijvoorbeeld je centrum helemaal inrichten. Dan wil je zoveel mogelijk inwoners betrekken. Je gaat niet in dialoog met enkel de mensen die luid roepen. Om goeie participatie op poten te zetten, moet je rekening houden met al je doelgroepen. En die zijn vaak heel divers. Mensen van verschillende leeftijden, andere afkomsten, uiteenlopende interesses of ideologische overtuigingen. En dus ook mensen met andere communicatienoden.
-
- Over ons vak
PIEV staat voor passioneel, integer, empathisch, verrassend. Deze achievement excellence PIEV-award reiken we uit aan onszelf. Ja, echt.
-
- Over ons vak
Gewoonten. Na elke maaltijd een sigaret. Of altijd met de auto naar het station. Toch maar een avond tv-kijken, zelfs al heb je vandaag nog geen poot uitgestoken. Terwijl we eigenlijk met zijn allen willen stoppen met roken, meer bewegen, afval beter sorteren, minder autorijden. Gedrag veranderen vraagt om nieuwe reflexen en gewoonten. Nudging is iemand een zacht maar kordaat zetje geven in de richting van gewenst gedrag. Onbewust gedrag bewust invloeden dus. Die boeiende combinatie van gedragspsychologie en communicatie passen we bij Billie regelmatig én met succes toe.
-
- Over ons vak
Overheden, maar ook projectontwikkelaars, hebben steeds meer oog voor communicatie en stakeholdermanagement van bij het prille begin van een project. Gelukkig maar, want pas aan communicatie denken als de inhoud al vorm heeft gekregen, loopt meestal slecht af.
-
- Over ons vak
Dat een huisstijl je een smoel en attitude geeft, moeten we niet meer vertellen. ‘Professionele bende, daar zijn we in goede handen’ of eerder ‘Het ziet er daar verdorie plezant uit’, het zijn reacties die je graag krijgt. In onze portfolio en op de pagina merkpositionering en merkidentiteit zie je hoe we het voor onze klanten doen. En in dit bericht lees je hoe we het voor onszelf hebben gedaan.
- Meer gebabbel