Steek een poot uit

Je diploma halen, iets bijleren en een mooie toekomst tegemoet gaan wordt vandaag meestal gelinkt aan de klassieke lesomgeving: een klaslokaal met netjes geordende banken en stoelen. Duaal leren biedt exact dezelfde kansen. Je kan je harde klasstoel ruilen voor een boeiende werkplek waar je niet hoeft stil te zitten. Het Departement Werk en Sociale Economie van de Vlaamse overheid wil duaal leren zichtbaar maken als een evenwaardige leerweg in het secundair onderwijs. Daarom schakelt ze Billie Bonkers in voor een opvallende campagne die leerlingen, ouders en leerkrachten informeert, sensibiliseert en motiveert om te kiezen voor duaal leren.

Met de slogan “Steek een poot uit” benadrukken we dat leerlingen niet per se op een schoolstoel moeten zitten om iets bij te leren. Dat kan ook door de handen uit de mouwen te steken op de werkvloer. Eerst lanceren we een testcampagne bij 14.000 leerlingen uit 31 scholen. Daarop laat de overheid een onderzoek uitvoeren door de KU Leuven om het effect op de inschrijvingen voor duaal leren te meten. Dat VIONA-onderzoek brengt interessante inzichten die we implementeren in de vervolgcampagne, uitgerold in heel Vlaanderen. Uiteraard vullen we de inzichten uit het onderzoek aan met onze nudgingstrategie. Zo komen we tot een brede campagne met een scala aan online en offline middelen en ondersteunende acties die leerlingen naar duale richtingen gidst.

Knalgeel met pootloden

Steek een poot uit krijgt een knalgele huisstijl met een geïllustreerde stoel. De stijl is speels, gedurfd en herkenbaar. We maken eigenwijze affiches, een uitgebreid infopunt met grote panelen, vloerborden, een échte gele stoel en een leuke campagnegids voor leerkrachten waar we een po(o)tlood bijgeven. Online zorgen we voor een overzichtelijke website, een heldere explainervideo met een speciale hoofdrol voor de stoel, een digitaal pakket voor scholen, een flyer voor ouders, advertenties en veel content op sociale media. En we werken samen met influencers, een primeur voor zowel de Vlaamse overheid als voor Billie Bonkers!

Zeven keer meer inschrijvingen

Op sociale media zagen gemiddeld 750.000 ouders en leerkrachten drie keer onze advertenties passeren. De explainervideo werd maar liefst een miljoen keer (deels) bekeken! En meer dan 1,3 miljoen jongeren tussen 14 en 25 jaar leerden duaal leren kennen dankzij influencers op sociale media.

Na de campagne schreven zeven (!) keer meer jongeren zich in voor het voortraject. Tegenover vorig jaar startten 700 leerlingen extra met duaal leren.

Andere projecten