Red jij 8 levens?
In België ben je automatisch orgaandonor. Wil je toch geen donor zijn, dan moet je dat kenbaar maken bij de gemeentelijke administratie. Toch kan je familie een orgaandonatie weigeren, tenzij je expliciet geregistreerd bent als donor. Families met een moslimachtergrond weigeren relatief vaker orgaandonatie bij het overlijden van een familielid. Er zijn ook minder positieve registraties binnen die doelgroep. Het lijkt erop dat orgaandonatie geen topic is dat leeft binnen de moslimgemeenschappen. En dat is nu net wat vzw De Maakbare Mens met een campagne wou bereiken. Om meer positieve registraties en minder weigeringen te bekomen, moet het onderwerp bespreekbaar worden binnen families, de moskee, onder jongeren ... én moet de doelgroep uiteraard goed geïnformeerd zijn.
Billie zocht, testte en vond het geschikte campagnebeeld en de juiste kanalen om het thema bij jongeren bespreekbaar te maken. In een stijl die doet denken aan online games, ontwierpen we verschillende beelden en korte video’s die via social media verspreid werden. Op basis van een weldoordachte socialmediastrategie wisten we de gewenste doelgroep te bereiken. De campagne werd een succes, onze opdrachtgever verwoordde het zelf als volgt:
“Het was geen gemakkelijke opdracht en we wisten dat we geen al te grote verwachtingen mochten koesteren, maar na een jaar werken rond het onderwerp zijn we heel tevreden. Gisteren hebben we de campagne voor dit jaar afgesloten met een online talk over orgaandonatie en islam, en met meer dan 150 geïnteresseerde moslims en heel wat vragen hebben we iets bereikt wat een jaar geleden voor ons nog onmogelijk was. Dankzij het opbouwen van een netwerk en het voeren van deze socialmediacampagne, met de bijhorende visuals en video’s, hebben we een mooie basis gelegd om orgaandonatie meer bespreekbaar te maken binnen de moslimgemeenschap. Verschillende invloedrijke moslims en organisaties kennen ons nu en zijn geïnteresseerd om in de toekomst nauwer met ons samen te werken. Het beeldmateriaal dat jullie voor ons hebben gemaakt is veelzijdig en kan nog geruime tijd gebruikt worden in acties naar een divers publiek.”
Andere projecten
-
JONK aan het woord JONK-campagne geeft jongeren van Asse het woord
-
Join For Water Video en radiocampagne over kostbaar water
-
Langer blijven plakken in Gent Promocampagne voor het laatavondnet van De Lijn
-
Heldere communicatie voor de Vlaamse jobbonus Brede campagne met nudging
-
Fluxys gaat van gas naar waterstof Pop-up infopunt voor nieuwe pijpleiding
- Portfolio