Een dynamische biotoop

Het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) lanceert een start-up en doopt die biotope. Via een publieke oproep naar innovatieve ideeën in de agro-en voedingsindustrie kunnen internationale teams intekenen op het programma. Die talenten van morgen krijgen bij biotope persoonlijke begeleiding en toegang tot hoogtechnologische infrastructuur. De Vlaamse Overheid, de Europese Unie en Stad Gent steunen de start-up. Om de dynamiek van het nieuwe programma te benadrukken en van een eigen identiteit te voorzien, vraagt VIB aan Billie om een eigenwijze branding te voorzien.

Merkpaspoort als houvast

In een brandingtraject spitten we het merk eerst grondig uit. Voor biotope organiseren we een workshop met VIB, waarin we bepalen wat de drivers, doelgroepen, tone of voice, merkhiërarchie en kernwaarden zijn van biotope. Daaruit rolt een merkpaspoort met de essentie van het merk erin. Dat merkpaspoort dient als houvast om de huisstijl voor biotope uit te werken en is in de toekomst ook voor de medewerkers een belangrijke kapstok om communicatie aan op te hangen.

Driehoeksverhouding

Biotope biedt aan startende biotechondernemers oplossingen op maat. Het programma geeft hen toegang tot kapitaal, labo’s, expertise, trainingen en netwerken. Biotope zet daarbij de mensen en hun ambities centraal, werkt op maat en geïntegreerd. De link met VIB biedt mogelijkheden en dat mag geweten zijn. De tone of voice voor biotope is solide, helder en integer. Dat vertalen we in een even helder logo met een driehoekenpatroon dat tegelijk strak en speels is. Veranderlijke kleuren en vormen zorgen voor onmetelijke mogelijkheden. Zo zitten de oplossingen op maat ook vervat in het logo. De standvastige en toch zachte typografie vervolledigt het geheel. Zo krijgt biotope een geloofwaardig en aanstekelijk gezicht dat mensen verbindt en dat de coachende rol van biotope onderstreept.

Andere projecten