Communicatiecampagne 'Mondzorg' voor Stad Gent

Maart is in Gent traditioneel ‘Maand van de Tand’. Verschillende organisaties, partners in de sector en het onderwijs zetten dan extra in op mondzorg bij Gentenaars. En dat is nodig, zo blijkt uit onderzoek, zeker bij onze allerkleinsten: slechts de helft van de kinderen onder de 5 jaar bezoekt jaarlijks een tandarts en 18% van de Gentse kleuters heeft gaatjes in zijn tanden. Maar hoe stimuleer je kinderen tussen de 2 en de 6 jaar om hun gedrag te verbeteren op het vlak van mondhygiëne? Hoe maak je tandenpoetsen leuk? En hoe bereik je ook vlot hun ouders?

Op vraag van de Dienst Welzijn en Gelijke Kansen van Stad Gent ontwikkelde Billie een nieuw concept en een strategisch onderbouwd communicatieplan rond het thema mondzorg voor kinderen. We doken met plezier in de leefwereld van 2 tot 6-jarigen en ontwikkelden een informerende, motiverende en toegankelijke campagne.

Centraal en vrolijk figuur daarin is DJ Tuub, een dansende tube tandpasta die samen met zijn vrienden een groot feest voorbereidt. En geen feest zonder passende soundtrack en bijhorende dansmoves: Billie zorgde voor een swingend tandenpoetslied met animatiefilmpje dat net lang genoeg is voor een ideale poetsbeurt. En dat op YouTube een eigen leven ging leiden met meer dan 160.000 views!

Om kinderen daarnaast te motiveren werkten we een doe-boek uit, inclusief spelletjes, stickers, kleurplaat, ... Billie zorgde daarnaast voor mondzorgpakketjes, met daarin een tandenborstel, tandpasta en een uitnodiging voor het virtuele feestje van DJ Tuub, in de vorm van een plaatje. Tot slot ontwikkelde Billie een feestelijk plooifoldertje met tien concrete tips. We zorgden daarnaast ook voor sprekende affiches voor alle Gentse partners en scholen.

Poets mee je tanden met DJ Tuub! stad.gent/djtuub

Andere projecten