Strategie

Mensen zitten aan een tafel in een vergaderzaal, met een grote groepsfoto op de muur achter hen. Eén man is aan het spreken terwijl de anderen luisteren.

Communicatiestrategie

Wij helpen jouw vraag of opdracht scherp te stellen. We verfijnen je doelstellingen en ontwerpen een plan om die te behalen.

Brief met de tekst 'Denk aan jouw jobbonus*' op een gele achtergrond

Zo pakken we het aan

Concrete doelstellingen formuleren

We vertrekken niet alleen van wat jij wil vertellen, maar ook van wat je publiek moet snappen, voelen of doen. Of het nu gaat om interne communicatie, pers of marketing: we duiken in de waarom, hoe, wie, wat en wanneer van je boodschap. We maken je doelstellingen zo concreet mogelijk.

Plan van aanpak uitwerken

We schrijven een plan uit dat niet alleen werkt op papier maar vooral in de praktijk. Verwacht je aan een houvast waarmee je meteen aan de slag kan. Keuzes die richting geven. Wat doe je wanneer, welke boodschap verspreid je waar?

Veelgestelde vragen

  • Van zodra je via communicatie iets in beweging wil zetten. Of het nu gaat om beleid, verandering, een lancering van een merk of interne veranderingen: een strategie helpt je keuzes maken die werken.

  • Je krijgt een helder overzicht met doelen, doelgroepen, boodschappen, kanalen, timing, tone of voice en een aanpak die past bij jouw context. Met dit overzicht kan je praktisch aan de slag.

  • Ja. En liefst met een stevige dosis verbeelding. We kunnen strategie vertalen naar campagnes en content voor je social media, maar ook workshops, moderaties of participatiemomenten zijn mogelijke uitwerkingen.

  • Top. Dan bouwen we daarop voort. Soms volstaat een bijsturing of vertaling naar andere doelgroepen. Soms maken we het scherper, samen.

  • Via workshops, interviews of gewoon goede gesprekken. Want strategie is geen trucje op een whiteboard, het zijn doordachte inzichten die aansluiten bij jouw waarden, visie en doelstellingen.

Een strategie die werkt, begint met een goed gesprek.

Omgevingscommunicatie

Omgevingscommunicatie, dat is tweerichtingsverkeer. Als je mensen niet betrekt bij jouw plannen voor de omgeving, gaan ze zelf hun verhaal maken. Wij zetten je aan het stuur van je eigen verhaal.

Groen reclamebord met tekst en afbeelding op de Grote Markt in Mechelen, Belgïe, met oude gebouwen en fietsen op de achtergrond.

Zo pakken we het aan

Luisteren naar buurtbewoners

Wat willen de omwonenden van geplande infrastructuur- of wegenwerken weten? Wat raakt hen en waar zit het onbegrip of de weerstand? En welke specifieke behoeften hebben handelaars of bedrijven in de buurt? We anticiperen op alle mogelijke vragen. 

Communiceren op maat

We werken een aanpak op maat uit. Is er nood aan procesbegeleiding, omgevingsbemiddeling, stakeholdermanagement of specifieke communicatiemiddelen zoals brieven, websites of infomarkten? Zowel strategisch als creatief spelen we in op de noden van de doelgroep. We kiezen een passende toon, het juiste moment en de meest geschikte communicatiedragers per doelgroep en per fase van het project.

Veelgestelde vragen

  • Zodra je project impact heeft op de leefomgeving en dagelijkse activiteiten van burgers, overheden en bedrijven. Of het nu gaat om wegenwerken, de herinrichting van een dorpskern, een nieuw mobiliteitsplan of de bouw van een windmolen, duidelijke info en betrokkenheid maken het verschil.

  • We maken een plan op maat van je project en omgeving. Van procesbegeleiding en stakeholdermanagement tot bewonersbrieven, infomarkten, webinars, signalisatie of expo’s. Elk middel dat helpt om de doelgroepen mee te nemen, om hen duidelijk te informeren en begrip te creëren.

  • Zeker. We organiseren participatiemomenten, modereren praatsessies of infomomenten, we helpen je te kiezen hoe, wanneer en met wie je best in dialoog gaat. Lees daar hier gerust meer over.

  • Dan helpen we bijsturen. We maken je communicatie helder en bruikbaar, ook als de trein al rijdt.

  • Juist dan is heldere communicatie cruciaal. Wij zorgen opnieuw voor begrip: eerlijk, open en menselijk. In ons team hebben we experten met ruime ervaring in procesbegeleiding, moderaties en bemiddeling.

Elk omgevingsproject heeft een verhaal. Wij helpen het vertellen en vormgeven.

Participatie

Participatie vraagt moed. De moed om te luisteren naar wat je nog niet wist, om bij te sturen, om te verduidelijken. Een goede participatieve aanpak leidt tot een stevig draagvlak, een grotere geloofwaardigheid en een hogere kwaliteit van je project.

Vrouw met boodschapbord die meedenken over de toekomst van haar buurt tijdens bijeenkomst.

Zo pakken we het aan

Een aanpak op maat

Participatie is maatwerk. We ontwerpen trajecten waarin deelnemers niet alleen input geven, maar ook mee vorm kunnen geven aan keuzes, inhoud en richting. We bepalen samen met jou de methodieken, de vorm en inhoud van het traject.

Billie Bonkers begeleidt

Dat kan via gesprekken, werksessies, burgerpanels of andere dialoogvormen. Wat telt, is dat mensen zich gezien en gehoord voelen én dat er concreet gevolg gegeven wordt aan hun input.

Veelgestelde vragen

  • Zodra je keuzes maakt die anderen raken. Bij nieuw beleid, ruimtelijke projecten, herinrichting of visieontwikkeling. Participatie helpt je om sterker en gedragen te beslissen.

  • We ontwerpen een participatietraject dat past bij je vraag en doelgroep. Dat kan gaan van eenmalige sessies tot volledige trajectbegeleiding, inclusief communicatie, werving en moderatie.

  • Zeker. We organiseren workshops, leiden gesprekken in goede banen en zorgen voor duidelijke terugkoppeling naar alle betrokkenen. In ons team vind je ervaren moderatoren en procesbegeleiders.

  • Dat mag. Participatie is geen harmonie-oefening, maar een kans om verschil bespreekbaar te maken. Wij zorgen voor structuur, veiligheid en duidelijke afspraken. We hebben heel wat ervaring met gespreksavonden, buurtvergaderingen en moderaties.

  • Betere keuzes, meer draagvlak en inzichten die je zelf misschien niet gekregen zou hebben. Participatie is dikwijls geen doel op zich, maar een middel om de geloofwaardigheid, kwaliteit en legitimiteit van je plannen en acties te vergroten. Participatie kost tijd, maar bespaart ook veel misverstanden achteraf.

Participatie werkt pas als je weet wat er leeft.

Onze projecten