
Jobbonus
COMMUNICATIESTRATEGIE CAMPAGNE
Wanneer de Vlaamse overheid in 2022 beslist om alle werknemers met een bescheiden loon een jobbonus toe te kennen, kijkt ze op tegen een zeer hoge drempel: een brede en diverse doelgroep overtuigen om zoiets persoonlijk als een bankrekeningnummer online door te geven. Dat vraagt om een communicatiecampagne die inspeelt op zowel vertrouwen als gebruiksvriendelijkheid, heldere taal én in het inzetten van toegankelijke hulpbronnen.
De uitdaging
De Vlaamse overheid lanceert de jobbonus: werknemers met een bescheiden brutomaandloon krijgen jaarlijks een financiële bonus. Wie recht heeft op de jobbonus, wordt automatisch gecontacteerd en moet een bankrekeningnummer invullen in het online platform Mijn Burgerprofiel. En daar start de communicatieve uitdaging. Want hoe bereik je een doelgroep die zo divers is als Vlaanderen zelf? Waarvan 49% van de volwassen bevolking nog steeds geen digitaal contact met overheidsdiensten heeft. En die je bovendien een gevoelige call-to-action meegeeft, want bankrekeningnummers doorgeven doe je niet zomaar …
Onze aanpak
Onze strategie: straal betrouwbaarheid, herkenbaarheid en evidentie uit en toon op de meest eenvoudige manier wat je van de doelgroep verwacht. We zetten maximaal in op klare taal, door te werken met infographics, visuele stappenplannen en een eenvoudige animatievideo. Cruciaal in het succes van deze campagne was de samenwerking met intermediairen zoals digibanken. Zij hebben rechtstreeks contact met de moeilijk bereikbare doelgroepen. Daarom bestond onze campagne uit heel wat ondersteunde middelen voor de intermediaire, zoals brochures, postkaartjes en een stappenplan om mee te geven.
Het resultaat
Dankzij de campagne kreeg de jobbonus een gezicht. We haalden alles uit de kast om de moeilijke doelgroep te bereiken. Het resultaat was ongezien. Een knappe 94% van de doelgroep registreerde zijn bankrekeningnummer in ‘Mijn Burgerprofiel’. De campagne werd begin 2024 dan ook bekroond met een Kortom Award voor straffe overheidscommunicatie. De jury beloonde de doeltreffende aanpak via intermediairen en de heldere communicatie op basis van wetenschappelijk onderzoek en testen bij de doelgroep.