Lidl
STRATEGIE COMMUNICATIE EVENT PARTICIPATIE
Lidl klopte bij Billie Bonkers aan met de vraag om hun stakeholderforum rond duurzaamheid mee te helpen waarmaken. Billie Bonkers verzorgde de volledige organisatie van dit event. Van concept tot de inhoudelijke uitwerking van het programma. Van event management tot het modereren van de interactieve sessies.
De uitdaging
Een inspirerende, tweetalige dag creëren voor een zeer diverse groep stakeholders waarin dialoog en co-creatie centraal staan. Lidl België wilde met een nationaal stakeholdersforum terugblikken op haar gerealiseerde duurzaamheidsinitiatieven en samen met diverse stakeholders vooruitkijken naar de volgende stappen in haar duurzaamheidsstrategie.
Onze aanpak
We startten met een heldere strategische basis. Samen met Lidl brachten we via workshops de belangrijkste stakeholders en verwachtingen in kaart en bepaalden we de thema’s die het forum moesten sturen. Via een voorafgaande bevraging verzamelden we inzichten over percepties, noden en mogelijke spanningsvelden.
Op basis daarvan ontwikkelden we een geloofwaardig kernverhaal en werkten we het volledige programma uit, van plenaire sessies tot thematafels volgens de COCD-methode. We trainden de moderatoren, creëerden alle visuele materialen en stemden af met alle betrokken partners. De ‘Future Fair’ was geboren.
Billie Bonkers nam bovendien de volledige organisatie op zich, met duurzame keuzes in locatie, catering en materialen, en zorgde voor tweetaligheid en inclusie. Op de dag zelf stonden we in voor de volledige eventregie en begeleidden onze moderatoren de discussies en bewaakten we de flow van de dag.
Het resultaat
Een geslaagd stakeholderevenement met meer dan 100 aanwezigen uit verschillende sectoren. Het forum leverde waardevolle inzichten op over de verwachtingen, uitdagingen en kansen rondom duurzaamheid in de retailsector. Dankzij de interactieve themasessies en het plenair debat ontstonden concrete ideeën voor samenwerking die Lidl kan overwegen in haar duurzaamheidsstrategie. De deelnemers waardeerden het participatieve kader en organisatie van het forum. Het bevestigde Lidl’s engagement, bracht stakeholders samen rond een gemeenschappelijke visie en leverde input voor de transitie naar meer duurzame keuzes.