IDM (Intercommunale Durme-Moervaert)

CAMPAGNE

Het begon met te veel afval in de verkeerde bak.

Na grondig onderzoek en een sorteeranalyse van het afval, concludeert IDM dat er nog te veel recycleerbaar afval in de grijze restafvalbak belandt. Met een sensibiliseringscampagne willen we de doelgroep aanzetten om beter te sorteren en het restafval te beperken.

De uitdaging

Afval sorteren is een klassiek voorbeeld van hoe bepaalde gewoontes heel hardnekkig in ons systeem zitten. Je denkt er niet altijd bij na en gooit onbewust perfect recycleerbaar afval in de restbak. Hoe doorbreek je die gewoontes en zet je mensen aan om bewuster om te gaan met hun afval?

Onze aanpak

In ons communicatieplan voorzien we eerst een bewustmakingscampagne met opvallende beelden en middelen, daarna een challenge die gezinnen aanzet tot actie. We bedenken het opvallende concept “Beter dan de rest”. Lokale handelaars spelen de hoofdrol in onze campagne. Zij zorgen voor extra herkenning en een positieve respons. Drie lokale gezinnen worden geselecteerd om ambassadeur te zijn van de campagne en de online challenge.

Het resultaat

Tijdens de campagne bezoeken 25.000 mensen de website van IDM, waarvan 20% nieuwe bezoekers. De gezinnen die deelnemen berichten online over het verminderen van hun restafval, waarop er heel vaak gereageerd wordt met extra tips. Het thema leeft heel hard online. De lokale handelaars krijgen bijzonder veel positieve reacties en delen de campagne via hun eigen uitgebreide netwerk. En onze klant is zo tevreden over het creatieve concept dat de slogan “Beter dan de rest” ook na de campagne blijft leven, o.a. voor gadgets voor het personeel.

Wat jij voelt bij je merk,
dat moeten je klanten ook voelen.

Vorige
Vorige

De Nieuwe Dokken

Volgende
Volgende

Sportdienst Stad Gent