
Design Fest Gent
BRANDING STRATEGIE COMMUNICATIE
Van historische stad naar creatief mekka. In april 2022 barstte Design Fest Gent los, een nieuw tweejaarlijks 10-daags festival dat toont wat design kan (en ja, ook moet) zijn: onderzoekend, experimenteel en activistisch. Het biedt ruimte aan ontwerpers om grensverleggende ideeën te presenteren.
De uitdaging
In april 2022 werd het gloednieuwe Design Fest Gent gelanceerd: een tien dagen durend, biënnaal festival in hartje Gent, waarbij duurzaamheid, activisme en experimenteel design centraal staan. De visuele identiteit en digitale communicatie vormgeven voor deze eerste editie op een manier die de festivalwaarden (onderzoekend, activistisch, grensverleggend) visueel vertaalt en tegelijk een breed publiek aanspreekt.
Onze aanpak
We ontwierpen een op maat gemaakt woordmerk met open vormen. Deze speels-edgy look, gecombineerd met felle kleuren, geeft de identiteit toegankelijkheid én attitude. Vanuit het monogram ‘DFG’ ontwikkelden we ook een zandlopervorm die visueel aansluit bij de tagline “Be Wild, Act & Change”.
We tekenden ook voor de website en social media kanalen. We streefden naar een toegankelijke tone-of-voice, passend bij een activistisch designfestival.
Het resultaat
Het festival verwelkomde 5.291 bezoekers tijdens de eerste editie. Op sociale media groeide het bereik tot 2.630 volgers, verspreid over Instagram en Facebook, met een betrokken publiek van (young) design lovers en professionals.
Online communicatie
We namen ook de website en sociale kanalen voor onze rekening. We bouwden een trouw publiek op, brachten verslag uit, inspireerden en engageerden. En met resultaat! Het festival mocht 5291 bezoekers verwelkomen en kreeg een follower base van 2630 designliefhebbers op Instagram en Facebook samen. Een voltreffer!