Oostkamp
STRATEGIE COMMUNICATIE
Het lokaal bestuur van de gemeente Oostkamp start in 2025 met de communicatie over het nieuwe beleidsplan. De wens is om elke Oostkampenaar de plannen te laten begrijpen. Daarom wil het bestuur het verhaal toelichten in elke deelgemeente van Oostkamp, wordt er een speciale editie van het gemeentelijk magazine De Merel gepland en zullen sociale media ingezet worden om iedereen zo goed mogelijk te informeren.
De uitdaging
Beleidsplannen bevatten heel wat info. Ze bundelen ambities, projecten en cijfers. Belangrijke en correcte informatie die helaas niet altijd blijft hangen. Oostkamp zocht een manier om haar inwoners toch mee te krijgen. Eenvoudige en heldere communicatie met daarbovenop ontmoetingsmomenten voor vragen en antwoorden.
Onze aanpak
We brachten het beleidsplan terug tot zes duidelijke kapstokken en vertaalden die naar eenvoudige kernboodschappen. We werkten een visuele stijl en een vaste slogan uit zodat alle toekomstige boodschappen makkelijk herkenbaar werden.
Die kernboodschappen en visuele stijl trokken we consequent door in alle middelen:
een speciale editie van gemeentelijke magazine De Merel waarin we de beleidsplannen concreet en tastbaar maken
zes infopanelen die de krachtlijnen samenvatten en een gesprek uitlokken
een modulaire presentatie met een vast deel en ruimte voor lokale accenten
sociale media posts en reels
Het resultaat
Voor de Oostkampenaars werden de beleidsplannen leesbaar, deelbaar en bespreekbaar. De presentatie werd per dorpskern gebruikt met lokale aanvullingen. De Merel fungeert als naslagwerk dat huis-aan-huis verspreid werd. De reels en social media post werden door een brede groep bekeken. Het bestuur van Oostkamp beschikt nu over een communicatieset die consistent inzetbaar blijft tijdens de volledige beleidsperiode.