
Fietswijzer
CAMPAGNE
Het begon met fietsers die omleidingen straal negeren.
Fietsomleidingen zijn zelden populair. Veel fietsers blijven halsstarrig hun gekende route volgen, ook als die afgesloten is. Bij grote werken zijn veilige omleidingen nochtans noodzakelijk.
De uitdaging
Fietsers vertrouwen meestal op een eigen alternatieve route, negeren borden of volgen de omleiding niet door een onduidelijke signalisatie. Aan de andere kant krijgen aannemers vaak onvoldoende tijd, ruimte of richtlijnen om fietsomleidingen te organiseren. Ze moeten omleidingen voorzien voor een doelgroep waar ze weinig voeling mee hebben. Met deze campagne willen we fietsers effectief doen kiezen voor de aangeduide omleiding.
Onze aanpak
Via observaties, gesprekken, bevragingen en terreinbezoeken brengen we de drempels van de fietsers in kaart. Ons creatief en strategisch team gaat aan het brainstormen en bedenkt geschikte nudgingacties: borden, stickers en signalisatie die logisch, positief en activerend communiceren.
Alle middelen gieten we in een nieuw ontworpen stijl, voortaan spreken we over de Fietswijzer. Die branding passen we consequent toe op alle offline en online middelen.
Het resultaat
De fietsers geven aan dat de signalisatie nu wel opvalt en uitnodigt om te volgen. De verschillende acties (beloning, positieve boodschappen, fietsteller ...) worden goed onthaald. De Fietswijzer is een schaalbaar concept dat zeker herhaald kan worden op andere plekken waar er gewerkt wordt aan de weg.