De Energiecentrale

CAMPAGNE STRATEGIE COMMUNICATIE

De Energiecentrale van Stad Gent wil meer Gentenaars inspireren om te kiezen voor energiezuinige oplossingen. Maar hoe breng je zo’n boodschap overtuigend over in een stad met bewoners van alle leeftijden, achtergronden en leefstijlen? Om dit verhaal kracht bij te zetten, schakelde De Energiecentrale ons in als creatieve communicatiepartner. Een partner die niet alleen campagnes kan bedenken die in het oog springen, maar ook duurzame acties vertaalt naar heldere, visueel sterke en inclusieve communicatie.

De uitdaging

De Energiecentrale van Stad Gent wil meer Gentenaars inspireren om te kiezen voor energiezuinige oplossingen. Maar hoe breng je zo’n boodschap overtuigend over in een stad met bewoners van alle leeftijden, achtergronden en leefstijlen? Om dit verhaal kracht bij te zetten, was De Energiecentrale op zoek naar een creatieve communicatiepartner. Een partner die niet alleen campagnes kan bedenken die in het oog springen, maar ook duurzame acties vertaalt naar heldere, visueel sterke en inclusieve communicatie.

Onze aanpak

Wij denken mee met De Energiecentrale. Hoe krijg je Gentenaars zover om advies te vragen aan de Energiecentrale? Enerzijds onderzoeken we de doelgroep en gaan we op zoek naar wat hen tegenhoudt. Anderzijds creëren we een opvallende campagne die naadloos inspeelt op de specifieke behoeften van die doelgroep.

Het resultaat

Dankzij een brede mediamix, van trambestickering en lokale kranten tot online advertenties, wist de campagne elke uithoek van Gent te bereiken. De impact was overtuigend: in het voorjaar van 2025 volgt een tweede campagnegolf met nieuwe kanalen en frisse uitwerkingen. Tevreden klant, tevreden stad.

CAMPAGNE

Er zijn betere manieren om je huis te verwarmen

Dankzij de expertise van De Energiecentrale worden Gentenaars begeleid om hun woning op een slimme en zuinige manier te verwarmen. Naar aanloop van de winter van 2025 brachten we deze boodschap tot leven met een campagne die vertrekt vanuit banale manieren om je huis warm te houden.

Met de slogan ‘Er zijn betere manieren om je huis te verwarmen’ koppelden we die situaties aan de expertise van de renovatiecoaches en moedigden we Gentenaars aan om een afspraak te maken. De campagne bestond uit drie verschillende scènes, uitgewerkt in zowel stills als video, en werd breed verspreid om de boodschap maximaal zichtbaar te maken.

CAMPAGNE

Dit is de druppel

Regen zien we vaak als hinderlijk: natte straten, plassen, kelders die vollopen … Maar diezelfde liters water zijn eigenlijk goud waard als je ze slim inzet. Regenwater kan je wc doorspoelen, je tuin voeden en de hitte in de stad helpen tegengaan. Deze boodschap staat centraal in onze campagne ‘Dit is de druppel’.

Door regenwater te herdenken naar een oplossing in plaats van een probleem, maakten we een complex thema eenvoudig en herkenbaar. We koppelden een herkenbare uitdrukking aan een duidelijke boodschap: besparen en vergroenen kan tegelijk. Zodra de herfst van 2025 in het land was, verspreidden we de campagne via billboards en sociale media.

VIDEO

Testimonials

De Energiecentrale ondersteunde de afgelopen jaren al heel wat Gentenaars bij hun renovaties. Om zo’n succesverhaal in de kijker te zetten, ging Hakim langs bij Eline. In een videotestimonial vertelt ze hoe De Energiecentrale haar geholpen heeft bij haar renovatie.

VIDEO

Renovatiecoach

De Energiecentrale helpt Gentenaars gratis met renovatieadvies via hun renovatiecoaches. Zij komen bij je thuis langs en bekijken welke werken mogelijk zijn binnen jouw budget. Om deze unieke service extra in de kijker te zetten, schakelden we DJ, tv-persoonlijkheid en Gentenaar Hakim Chatar in. In een korte videospot neemt hij je mee door een Gentse woning en laat hij zien in welke situaties de renovatiecoach het verschil kan maken. We maken ook kennis met coach Nathalie, die de toegankelijke en persoonlijke aanpak van De Energiecentrale belichaamt.

De video werd breed verspreid via online advertenties en als pre-roll in Gentse cinemazalen.

CAMPAGNE

Ik weet niet waar ik moet beginnen

Renoveren kan je leren! Zeker met het handige advies van De Energiecentrale. Om hun services op de kaart te zetten bij de Gentenaar, plamuurden wij deze creatieve campagne. Nu te bewonderen in de Gentse straten, op de trams en op je favoriete social media.

Wat de klant zegt

“De combinatie van creativiteit en toch helder en duidelijk communiceren past perfect bij onze aanpak en de doelgroepen die we willen bereiken.”

Wat jij voelt bij je merk,
dat moeten je klanten ook voelen.

Ik wil aan de slag
Vorige
Vorige

Ruimte voor water

Volgende
Volgende

Lidl