
Slachthuiswijk Antwerpen
PARTICIPATIE CAMPAGNE
Het begon met een vraag in de straat.
Hoe moet de publieke ruimte in de Slachthuiswijk eruitzien? Wat hebben kinderen nodig? Hoe geeft de buurt mee vorm aan de toekomst van hun wijk? AG Vespa en het ontwerpteam wilden plannen maken voor én met de buurt.
De uitdaging
De Slachthuiswijk is een diverse buurt. Er wonen veel kinderen en bewoners in kwetsbare situaties. De uitdaging? Iedereen bereiken en betrekken bij de herinrichting van hun straten en pleinen, ook in coronaperiode.
Onze aanpak
We bouwden een netwerk met scholen, buurtorganisaties en lokale verenigingen. Bewoners gaven hun mening via banners, folders en een online platform. We spraken moeders op theemomenten en vroegen kinderen om te tekenen wat ze nodig hebben. Ontwerpers en buurtbewoners gingen in dialoog tijdens coronaveilige wandelingen.
Het resultaat
De buurt liet massaal van zich horen. De wishlist bestond uit schoolstraten, meer groen, plekken voor kinderen... De ontwerpers verwerkten die wensen in een conceptontwerp dat de buren te zien kregen tijdens een online infomoment of op straat. De Slachthuiswijk werd geen project van bovenaf, maar een verhaal dat samen met de buurt is geschreven.