JONK aan het woord
Eén Assenaar op drie is jonger dan 24. Maar waar liggen jongeren in de gemeente wakker van? Met die vraag klopt gemeente Asse bij ons aan. De gemeente wil luisteren naar de mening van alle straffe kinderen en jongeren in Asse, zodat ook hun stem telt. Onder de noemer JONK zetten we een campagne op touw die jonge inwoners aanmoedigt om hun mening te laten horen. Zo komen we te weten wat er leeft onder jongeren in Asse, maar ook of er 214 mensen in een bus passen.
Deze campagne won in 2024 de Athena-prijs voor lokale burgerparticipatie in de categorie 'middelgrote steden'.
Een uitgebreide en duidelijke doelgroep...
We willen de stem van élke jongere horen, ook als die in een moeilijke thuissituatie zit of geen lid is van een jeugdvereniging. De doelstelling was daarom om van zoveel mogelijk jongeren, van alle leeftijden, deelgemeenten en socio-economische achtergronden te horen wat hen bezighoudt. We richten ons specifiek op kinderen en jongeren die wonen of schoollopen in Asse. Daarom schakelen we leerkrachten, medewerkers van de gemeente, lokale verenigingen en ouders in als intermediairen.
… en een campagne die jongeren beweegt
Om de noden van kinderen en jongeren in de gemeente zo goed mogelijk in kaart te brengen, kiezen we voor een intensief particiatpietraject. Dat staat of valt met een grote groep deelnemers die de bevolking van Asse zo goed mogelijk vertegenwoordigt. Daarom werken we een opvallende campagne uit die in het oog springt en jongeren aanzet om de jongerenbevraging in te vullen.
Met de naam JONK en een frisse beeldtaal creëeren we een stijl die aansluit bij de jongeren en hun leefwereld. Die passen we toe op de verschillende thema's die jongeren aanspreken en op communicatieformats die tot de verbeelding spreken. Zo ontwikkelen we ook een reeks JONK-gifs.
Lokale videoreporters en 214 jongeren in één bus?
Wie kan ons beter vertellen hoe je jongeren bereikt dan jongeren zelf? We leiden enkele jongeren op tot videoreporter en brainstormen samen met hen over ideeën om de bevraging bij kinderen en jongeren te doen leven.
De jonge reporters maken zelf video's waarin ze peilen naar wat er leeft bij hun leeftijdsgenoten. Daarnaast lanceren we een mediagenieke actie om de bevraging onder de aandacht te brengen. Zo bedachten de jongeren zelf een stunt: passen er 214 jongeren in bus 214, de bus die iedere jongere in Asse kent? Met het experiment plaatsen ze mobiliteit op jongerenmaat in de kijker, een van de thema's van de bevraging. Het is tegelijk een gelegenheid om jongeren aan te moedigen hun stem te laten horen door de bevraging in te vullen. De actie krijgt uiteindelijk heel wat persaandacht.
Hoge respons
1653 kinderen en jongeren geven uiteindelijk hun mening over Asse en hoe het leven in de gemeente voor hen kan verbeteren. Er komen heel wat thema’s aan bod, van opvangmogelijkheden tot verplaatsingsgedrag en vrije tijd. Er gaat veel aandacht naar het welzijn van jongeren.
De respons is bijzonder hoog, onder meer dankzij de medewerking van de scholen en de leerkrachten die de jongeren in de klas motiveerden om de bevraging in te vullen. De chatbot geeft jongeren een gebruikservaring op maat.
Maar de grote verdienste zit hem in de input die we kregen van groepen die anders minder geneigd zijn om te participeren. Zo spreekt slechts 35% van deze jonge respondenten thuis enkel Nederlands.
De bevraging was de opstap naar meer diepgaande participatiemethodes zoals focusgroepen en een belevingsonderzoek dat zich toespitst op de thema’s welzijn, vrijetijdsaanbod en publieke ruimte.
Het succes van de campagne en het participatietraject is zeker te danken aan de energie die het bestuur en de medewerkers in jongeren hebben willen steken. Van de baliemedewerker tot de bevoegde schepen, ze dragen allemaal hun steentje bij. Maar ook het enthousiasme van de jongeren zelf is aanstekelijk. Zij omarmen duidelijk het JONK-idee.