JONK aan het woord

Gemeente Asse wenste een campagne op touw te zetten om jonge inwoners aan te zetten om hun mening te laten horen. Eén Assenaar op drie is jonger dan 24. De gemeente wil luisteren naar de mening van alle straffe kinderen en jongeren in Asse, zodat ook hun stem telt.

Deze campagne won in 2024 de Athena-prijs voor lokale burgerparticipatie in de categorie 'middelgrote steden'.

Doel en doelgroepen

We willen de stem van élke jongere horen, ook als die geen lid is van een jeugdvereniging of in een moeilijke thuissituatie zit. De doelstelling was daarom om van zoveel mogelijk jongeren, van alle leeftijden, deelgemeenten en socio-economische achtergronden te horen waarvan ze wakker liggen. We richten ons op kinderen en jongeren die wonen of schoollopen in Asse. We schakelen leerkrachten, medewerkers van de gemeente, lokale verenigingen en ouders in als intermediairen.

Een campagne die jongeren aanzet om te participeren

We kozen samen met de gemeente voor een intensief participatietraject dat de noden van kinderen en jongeren in de gemeente in kaart brengt. Dit staat of valt met een grote groep deelnemers die de bevolking van Asse zo goed mogelijk vertegenwoordigt. Daarom kozen we voor een campagne die de aandacht trekt en aanzet tot de gewenste actie, namelijk de jongerenbevraging invullen. We kozen met de naam JONK en een frisse beeldtaal voor een stijl die aansluit bij de jongeren en hun leefwereld. We gaan heel flexibel om met de beeldtaal, net omdat dit een antwoord geeft op de verschillende thema’s die jongeren bezighouden en de communicatie formats die hen aanspreken.

Lokale videoreporters en mediastunt ‘lijn 214’

We leidden enkele jongeren op als videoreporter en brainstormden samen met hen over ideeën om de bevraging bij kinderen en jongeren te doen leven. Naast eigen filmpjes lanceerden we een mediagenieke actie om de bevraging onder de aandacht te brengen. Zo bedachten de jongeren zelf een stunt: kunnen er 214 jongeren in bus 214? Deze stunt grepen ze aan om de bevraging onder de aandacht te brengen. Deze actie kreeg heel wat persaandacht.

De resultaten

1653 kinderen en jongeren gaven hun mening over Asse en hoe het leven in de gemeente voor hen kan verbeteren. Er kwamen heel wat thema’s aan bod, van opvangmogelijkheden tot verplaatsingsgedrag en vrije tijd. Er ging veel aandacht naar het welzijn van jongeren.

De respons was bijzonder hoog, dankzij de medewerking van de scholen en de leerkrachten die de jongeren in de klas motiveerden om de bevraging in te vullen. De chatbot zorgde voor een gebruikservaring op maat van jongeren.

Maar de grote verdienste zit hem in de input die we kregen van groepen die anders minder geneigd zijn om te participeren. Zo spreekt slechts 35% van deze jonge respondenten thuis enkel Nederlands.

Deze bevraging was de opstap naar meer diepgaande participatiemethodes zoals focusgroepen en een belevingsonderzoek dat zich toespitst op de thema’s welzijn, vrijetijdsaanbod en publieke ruimte.

Het succes van de campagne en het participatietraject was zeker te danken aan de energie die het bestuur en de medewerkers in jongeren hebben willen steken. Van de baliemedewerker tot de bevoegde schepen, ze droegen allemaal hun steentje bij. Maar ook het enthousiasme van de jongeren zelf was aanstekelijk. Zij omarmden duidelijk het JONK-idee.

Andere projecten