{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker - Jaarverslag

 

Kom op tegen Kanker is al jaren een voortrekker en aanspreekpunt in de strijd tegen kanker in Vlaanderen. Zorgprojecten opzetten, informatie verstrekken, beleidsbeïnvloeding, wetenschappelijk onderzoek (financieel) ondersteunen … De organisatie is op vele terreinen actief. Van die werking en de resultaten daarvan wordt elk jaar een verslag opgesteld. Op vraag van Kom op tegen Kanker is Billie Bonkers voor het jaarverslag 2017 op zoek gegaan naar een creatievere vormgeving: iets dat visueel aantrekkelijk, origineel en ‘entertainend’ is, zonder de boodschap in de weg te lopen.

 Bij woorden als ‘visueel aantrekkelijk’ en ‘entertainend’ denken we meteen aan filmpjes. Maar er circuleren vandaag zoveel filmpjes op het net dat dit nog nauwelijks origineel kan genoemd worden. Anderzijds zijn foto’s nogal statisch en houden ze de aandacht niet lang gaande. Dus stelde Billie een verrassende tussenvorm voor die gekend staat als het parallax-effect, begeleid door een uitgekiende klankband. Het parallax-effect brengt foto’s tot leven. Het is visueel verrassend en vangt de aandacht. Tegelijk leidt het niet in die mate af dat de simultaan lopende auditieve boodschap eronder lijdt. 

In 3 filmpjes, elk rond een belangrijke pijler, vertellen een wetenschapper, een patiënte en een vrijwilliger hun verhaal en wat Kom op tegen Kanker voor hen betekent of betekend heeft. Voor de interviews en de afwerking van de klankbanden ging Billie in zee met Eva Moeraert. Deze getuigenissen in beeld én klank versterken de boodschap van het jaarverslag: ook in 2017 heeft Kom op tegen Kanker belangrijk en waardevol werk geleverd. 

Naast de filmpjes is er natuurlijk ook nog het geschreven jaarverslag. Daarin trekken we de lijntekening waaruit het logo van Kom op tegen Kanker opgebouwd is, door als rode draad. Met andere woorden: de lijn loopt mee over het hele verslag. Ze vormt op enkele pagina’s illustraties die toepasselijk zijn voor het onderwerp dat daar behandeld wordt, steeds vasthoudend aan het één-lijn-principe. Bijvoorbeeld een pot azalea’s, een raket, een microscoop, een hart ...De eenvoud hiervan siert en vormt een memorabele, oogstrelende en krachtige stijl. 

Een stijl, die een organisatie als Kom op tegen Kanker op het lijf geschreven is.

Billie Bonkers loopt altijd warm voor maatschappelijk relevante projecten. Het jaarverslag 2017 voor Kom op tegen Kanker is er zo eentje waar we ons maar al te graag met hart en ziel voor inzetten. Dankzij de filmpjes krijgt het jaarverslag die extra, creatieve en persoonlijke toets die de organisatie meer dan verdient.