5 slimme strategieën om die vervelende zoenende collega’s na nieuwjaar te ontwijken
Maak je maar geen zorgen, want Billie Bonkers heeft de oplossing. Enter: gedragsontwerp. We hebben het er al vaker over gehad, maar gedragsontwerp of nudging heeft niet alleen een plaats in slimme campagnes. Zo kan je ook jouw collega’s subtiel een duwtje richting gewenst gedrag geven.
Met deze gedragsinterventies breng je alle kleffe kantoorkussers op andere ideeën:
Methode 1: Zelfovertuiging
Kleef cactussen op je wangen.
Wie kan ons het best overtuigen? Wijzelf natuurlijk! We zijn het rapst overtuigd van onze eigen argumenten in plaats van die van anderen. En de collega die één blik werpt op de cactussen op je wangen, weet meteen wat dat betekent. Een lip vol stekels? Nee bedankt.
Methode 2: Verlies & spijt
Poets de hele vakantie je tanden niet.
Als je wil dat mensen iets vermijden, maak dan gebruik van geanticipeerde spijt. Iedereen wil immers spijt voorkomen. En waar heb je sneller spijt van dan van de vettige wangen te kussen van een collega, die een hele kerstmaaltijd tussen de tanden heeft? Veenbessen en kalkoen van 5 dagen oud, daar past iedereen voor.
Methode 3: De standaardoptie
Loop de hele dag op je handen.
Het klinkt vermoeiend, maar het werkt heel goed. Door ondersteboven te lopen op je handen, bied je jouw rondzwaaiende benen en schoenen aan als standaardoptie. Jouw nietsvermoedende collega vergelijkt de alternatieven. Zelf ondersteboven gaan staan of schoenen zoenen? En komt zo tot de juiste conclusie: geen kus, gewoon even vragen hoe je vakantie was.
Methode 4: Associatie
Draag een reuze foam hand.
Wanneer een situatie ons aan iets specifiek doet denken of de link legt met een bestaande gewoonte, dan voeren we dat gedrag eerder automatisch uit. Je kan dus heel wat vervelende zoenen vermijden door gewoon met een reusachtige foam hand toe te komen. Iedereen begrijpt meteen dat jij een handdruk verkiest.
Methode 5: Opvallen
Ga voor een scherpe make-over.
Zaken die opvallen en onze aandacht trekken, vragen minder mentale inspanningen. En dat maakt kiezen dan weer makkelijker. Verschijn dus op kantoor in een nieuwe Goth stijl, inclusief spikes rond je nek, en maak de keuze voor jouw collega’s heel eenvoudig: beter niet zoenen.
Gerelateerd
-
- Over ons vak
De Jobbonuscampagne door de ogen van twee twintigers op ontdekking bij Billie Bonkers. Wat maakte de campagne speciaal? Waarom was de actie zo effectief? En hoe zijn de uitdagingen aangepakt?
-
- Over ons vak
Wanneer een gemeente een infoavond organiseert over een groot mobiliteitsproject of nieuwe bouwplannen, breekt bij de communicatiedienst al eens koud zweet uit. Want communicatieambtenaren zetten op zo’n avond twee petten op. In dienst van de gemeente, maar tegelijk in de rol van neutrale moderator. Dat is lastig te combineren. Een externe moderator inschakelen is vaak een goed idee.
-
- Over ons vak
Veranderingen in de leefomgeving laten niemand onberoerd. Denk aan de herinrichting van een steenweg, een nieuwe spoortunnel, aanpassingen in de circulatie of de bouw van een nieuw woonproject. Sommigen ondervinden stofhinder, anderen moeten een nieuwe route zoeken naar hun werk. Weer anderen kijken reikhalzend uit naar die groene fietsstraat, terwijl sommigen zuchten dat ze fietsers daar niet mogen inhalen. Zoveel weggebruikers, zoveel emoties … Net het aanvaarden van al die emoties is een goed startpunt voor succesvolle omgevingscommunicatie.
-
- Over ons vak
Als lokaal bestuur wil je bijvoorbeeld je centrum helemaal inrichten. Dan wil je zoveel mogelijk inwoners betrekken. Je gaat niet in dialoog met enkel de mensen die luid roepen. Om goeie participatie op poten te zetten, moet je rekening houden met al je doelgroepen. En die zijn vaak heel divers. Mensen van verschillende leeftijden, andere afkomsten, uiteenlopende interesses of ideologische overtuigingen. En dus ook mensen met andere communicatienoden.
-
- Over ons vak
Door onze focus op betekenisvolle projecten krijgen we soms de opdracht om communicatiecampagnes te creëren die mensen moeten aanzetten tot een specifiek gedrag. Dikwijls maken we die campagnes in opdracht van overheden, steden en gemeenten en middenveldspelers die naast een creatieve insteek vooral op zoek zijn naar een partner die samen met hen hun doelgroep aanzet tot een verandering.
-
- Over ons vak
PIEV staat voor passioneel, integer, empathisch, verrassend. Deze achievement excellence PIEV-award reiken we uit aan onszelf. Ja, echt.
-
- Over ons vak
Gewoonten. Na elke maaltijd een sigaret. Of altijd met de auto naar het station. Toch maar een avond tv-kijken, zelfs al heb je vandaag nog geen poot uitgestoken. Terwijl we eigenlijk met zijn allen willen stoppen met roken, meer bewegen, afval beter sorteren, minder autorijden. Gedrag veranderen vraagt om nieuwe reflexen en gewoonten. Nudging is iemand een zacht maar kordaat zetje geven in de richting van gewenst gedrag. Onbewust gedrag bewust invloeden dus. Die boeiende combinatie van gedragspsychologie en communicatie passen we bij Billie regelmatig én met succes toe.
-
- Over ons vak
Overheden, maar ook projectontwikkelaars, hebben steeds meer oog voor communicatie en stakeholdermanagement van bij het prille begin van een project. Gelukkig maar, want pas aan communicatie denken als de inhoud al vorm heeft gekregen, loopt meestal slecht af.
-
- Over ons vak
Dat een huisstijl je een smoel en attitude geeft, moeten we niet meer vertellen. ‘Professionele bende, daar zijn we in goede handen’ of eerder ‘Het ziet er daar verdorie plezant uit’, het zijn reacties die je graag krijgt. In onze portfolio en op de pagina merkpositionering en merkidentiteit zie je hoe we het voor onze klanten doen. En in dit bericht lees je hoe we het voor onszelf hebben gedaan.
- Meer gebabbel